Tapi siapakan mereka?
Are they just like us? Or more special?
Tidak semua di antara kita yang mengenali dan
mengetahui siapakah kanak – kanak istimewa ini. So, i will introduce them to
all of us... dengan lebih formal.
Mereka lebih dikenali sebagai kanak – kanak terencat
akal dan kanak – kanak cacat tetapi dengan kata yang lebih baik mereka dikenali sebagai Orang
Kelainan Upaya. Ini semua adalah gelaran yang diberikan oleh masyarakat kepada
mereka tanpa melihat kepada ‘keistimewaan ‘yang ada pada diri mereka.
Secara umumnya mereka telah dibahagikan kepada tiga
bahagian dengan mengikut jenis – jenis ketidakupayaan yang di alami oleh
mereka, iaitu :
·
Masalah penglihatan
Mereka akan digelar sebagai rabun /
penglihatan terhad (Low Vision/Partially Sighted) apabila....
- Penglihatan mereka kurang daripada 6/10, tetapi sama dengan atau lebih baik daripada 3/60, bagi mata yang lebih baik penglihatannya walaupun dengan menggunakan alat bantu penglihatan (cermin mata).
Manakala....
Mereka
akan digelar sebagai buta (blind) sekiranya....
- Penglihatan mereka kurang daripada 3/60 pada mata yang lebih baik walaupun dengan menggunkan alat bantu penglihatan (cermin mata)
·
Masalah pendengaran
Klasifikasi
kehilangan pendengaran
Darjah kehilangan (desibel /dB)
|
Kategori kehilangan pendengaran
|
Penerangan
|
20 dB ke bawah
|
Biasa (normal)
|
Darjah kehilangan pendengaran masih
normal dan boleh mendengar semua bunyi.
(Kategorikan sebagai biasa.)
|
21 – 45 dB
|
Ringan
|
Kesukaran untuk mendengar bunyi yang
perlahan atau terlalu jauh.
(Kategorikan ringan /biasa)
|
46 – 70 dB
|
Sederhana
|
Boleh mendengar bunyi dalam lingkungan
1 hingga 1.5 meter. Perlu berhubung dengan suara yang kuat. (Kategori biasa)
|
71 – 90 dB
|
Teruk (severe)
|
Hanya boleh mendengar bunyi yang kuat
sahaja.
(kategori sebagai masalah pendengaran)
|
91 dB ke atas
|
Sangat teruk (profound)
|
Terlalu sukar untuk mendengar walaupun
bunyi yang kuat.
(kategori sebagai masalah pendengaran)
|
Ruj : Pendidikan Kanak – kanak berkeperluan Khas ;
Konsep dan Amalan / Zalizan Mohd Jelas (2012).
Dan
· Masalah pembelajaran
Kanak – kanak pendidikan khas di definisikan sebagai
kanak – kanak yang berbeza daripada kanak – kanak biasa dari segi :
- Kognitif (IQ)
- Keupayaan sensori (Pergerakan)
- Keupayaan Komunikasi (Pertuturan)
- Tingkah laku sosial (pergaulan)
- Ciri – ciri fizikal (anggota badan)
- Emosi (perasaan)
Ruj : Pendidikan Khas untuk Kanak – Kanak Istimewa /
Jamalia K. A Mohamed (2005)
Kenalilah mereka dengan lebih dekat, kerana mereka lebih
‘sempurna’ daripada kita.
best nyerr hajar...sy nk tau cam mane awk handle mereka kat pdk dengan berlainan keupayaan?
ReplyDeleteAssalammu'alaikum boleh awak terangkan apa itu pekak konduktif dan pekak sensorineural?
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteagak ssh jgk akmar. sbb dorg ni mcm2 ragam. so kne byk bsbar. huhu.
ReplyDelete